Main content
Kompozytowa skrzynkowa kładka pieszo-rowerowa: projektowanie, modelowanie i badania numeryczne
updating
Type: paper published in a book
- Author
- Title variant
- EnglishComposite box pedestrian and cycle bridge: design, modeling and numerical testing
- Published in
- Abstract
- Zaprojektowano kompozytową kładkę pieszo-rowerową, o ustroju nośnym skrzynkowym otwarto-zamkniętym, utworzonym przez sklejenie dwóch powłok kompozytowych winyloestrowo-szklanych. Wzmocnienie stanowią tkaniny zrównoważone zszywane o gęstości powierzchniowej 800 g/m2 i orientacji włókien [0/90] i [45/–45] w stosunku do osi kładki. Kładka jest swobodnie podparta, o rozpiętości 12,00 m i szerokości użytkowej 2,50 m. Sprawdzono trzy warunki projektowe: nośności, użytkowalności i komfortu użytkowania. Konstrukcję nośną usztywniono poprzecznie. Elementy konstrukcji nośnej są wytworzone w technologii infuzji. Modelowanie numeryczne z zastosowaniem metody elementów skończonych, symulację procesów statycznych i dynamicznych przeprowadzono z użyciem kodu MSC.Marc. W modelowaniu uwzględniono laminaty o specyfikowanej geometrii i sekwencji warstw, spoiny klejowe oraz połączenia kompozytowo-gumowo-stalowe zastosowane w strefach podporowych i w balustradach. Schematy obciążeń określono zgodnie z normami PN/85/S-10030, PN82/S-10052.The paper presents the design, modeling and numerical testing of a composite footbridge, based on new design conditions. A GFRP composite foot bridge has been designed, with the original superstructure in the form of an opened-closed 5-box girder. The foot and cycle track bridge is simply supported, 12.00 m in span length, and 2.50 m in usable width. The main constituents of laminates are quasi-balanced sewn E-glass woven fabrics, with orientation [0/90] and [45/–45] with respect to the bridge axis, as reinforcement and fire resistant vinylester resin as matrix. The infusion processing technology and bonding the composite components have been used. The numerical modeling, dynamic and static analysis of the footbridge have been conducted using the FE code MSC.Marc. The considerations include one-shell geometry of the superstructure, structural GFRP laminates of specified ply sequences, glue joints and original steel plate / rubber pad / bolt connections. Load schemes have been adopted in accordance with Polish bridge standards.
- Keywords
- kładka pieszo-rowerowa, kładka kompozytowa, powłoki laminatowe winyloestrowo-szklane, projektowanie, modelowanie numeryczne, symulacja, konstrukcje kompozytowe, materiały kompozytowe, kompozyty polimerowe, rezonans, testy eksperymentalnepedestrian and cyclist bridge, composite footbridge, glass-vinylester composite shells, design, numerical modeling, simulation
- Pages range
- 85-92
- Language
- Polish
- Place of publication
- Publisher
- Publication date
- 2015
- ISBN
- 978-83-64235-73-3
- Conference name
- Conference number
- [LXI]
- Conference venue
- Conference date
- 2015
- Go to the Publication
- Link to the CUT Library catalogue