Odpowiedź kolejowego mostu gruntowo-stalowego na obciążenie dynamiczne - Cracow University of Technology Library

PL UA

Main content

Odpowiedź kolejowego mostu gruntowo-stalowego na obciążenie dynamiczne

updating

Type: paper published in a book

Author
Title variant
English
The response of soil-steel railway bridge to dynamic loads
Published in
Abstract
W pracy przedstawiono wyniki i wnioski z badań kolejowego mostu gruntowo-stalowego pod obciążeniem eksploatacyjnym. Maksymalne przemieszczenia mostu wynosiły –0.61 mm, a odkształceń –54×10-6. Największe przemieszczenia wystąpiły w kluczu mostu, a odkształcenia w punktach ćwiartkowych. Maksymalne przyspieszenia mostu wynosiły 0,67 m/s2, a balastu 1,23 m/s2 i nie przekraczały wartości dopuszczalnej zgodnie z Eurokodem, tj. 3,5 m/s2. Na podstawie wartości pomierzonych, wykorzystując dyskretną transformatę Fouriera, określono częstotliwości mostu. Częstości własne mostu zostały także zidentyfikowane i odpowiadały one w przybliżeniu dwóm pierwszym częstościom mostu uzyskanym z badań pod obciążeniem. Współczynniki tłumienia wynosiły około 9% (dla badań bez obciążenia) i 50% (dla badań pod obciążeniem).
The paper presents the results and conclusions of the field tests under service loads that have been conducted on a soil-steel railway bridge. The maximum displacement and strain of the railway bridge was –0.61 mm and –54×10-6, respectively. The biggest displacements and strains have been recorded at the bridge crown and quarter-points, respectively. The maximum bridge and ballast accelerations have been equal to 0.67 and 1.23 m/s2, respectively, and they have not exceeded the Eurocode limit of 3.5 m/s2. On the basis of the measured data, a Discrete Fourier Transform method has been implemented to determine the bridge frequencies. The natural bridge frequencies have been identified, and they correspond to approximately two first dominant frequencies of the bridge extracted from the forced vibration tests. The damping ratios have been about 9% (for no-load tests), and 50% (for forced vibration tests).
Keywords
most, przemieszczenie, odkształcenie, przyspieszenie, obciążenie
bridge, displacement, strain, acceleration, load
Pages range
181-188
Language
Polish
Place of publication
Publisher
Publication date
2015
ISBN
978-83-64235-71-9
Conference name
Conference number
[LXI]
Conference venue
Conference date
2015
Go to the Publication
Link to the CUT Library catalogue