Main content
Odpowiedź kolejowego mostu gruntowo-stalowego na obciążenie dynamiczne
updating
Type: paper published in a book
- Author
- Title variant
- EnglishThe response of soil-steel railway bridge to dynamic loads
- Published in
- Abstract
- W pracy przedstawiono wyniki i wnioski z badań kolejowego mostu gruntowo-stalowego pod obciążeniem eksploatacyjnym. Maksymalne przemieszczenia mostu wynosiły –0.61 mm, a odkształceń –54×10-6. Największe przemieszczenia wystąpiły w kluczu mostu, a odkształcenia w punktach ćwiartkowych. Maksymalne przyspieszenia mostu wynosiły 0,67 m/s2, a balastu 1,23 m/s2 i nie przekraczały wartości dopuszczalnej zgodnie z Eurokodem, tj. 3,5 m/s2. Na podstawie wartości pomierzonych, wykorzystując dyskretną transformatę Fouriera, określono częstotliwości mostu. Częstości własne mostu zostały także zidentyfikowane i odpowiadały one w przybliżeniu dwóm pierwszym częstościom mostu uzyskanym z badań pod obciążeniem. Współczynniki tłumienia wynosiły około 9% (dla badań bez obciążenia) i 50% (dla badań pod obciążeniem).The paper presents the results and conclusions of the field tests under service loads that have been conducted on a soil-steel railway bridge. The maximum displacement and strain of the railway bridge was –0.61 mm and –54×10-6, respectively. The biggest displacements and strains have been recorded at the bridge crown and quarter-points, respectively. The maximum bridge and ballast accelerations have been equal to 0.67 and 1.23 m/s2, respectively, and they have not exceeded the Eurocode limit of 3.5 m/s2. On the basis of the measured data, a Discrete Fourier Transform method has been implemented to determine the bridge frequencies. The natural bridge frequencies have been identified, and they correspond to approximately two first dominant frequencies of the bridge extracted from the forced vibration tests. The damping ratios have been about 9% (for no-load tests), and 50% (for forced vibration tests).
- Keywords
- most, przemieszczenie, odkształcenie, przyspieszenie, obciążeniebridge, displacement, strain, acceleration, load
- Pages range
- 181-188
- Language
- Polish
- Place of publication
- Publisher
- Publication date
- 2015
- ISBN
- 978-83-64235-71-9
- Conference name
- Conference number
- [LXI]
- Conference venue
- Conference date
- 2015
- Go to the Publication
- Link to the CUT Library catalogue