Badania pełnowymiarowego mostowego dźwigara hybrydowego typu "kompozyt FRP - beton" pod obciążeniem statycznym - Cracow University of Technology Library

PL UA

Main content

Badania pełnowymiarowego mostowego dźwigara hybrydowego typu "kompozyt FRP - beton" pod obciążeniem statycznym

updating

Type: paper published in a journal

Author
Title variant
English
Static test of the full-scale hybrid "FRP composite - concrete" bridge girder
Publication date
2016
Published in
Number
8 (528)
Abstract
W artykule przedstawiono nowy rodzaj dźwigarów mostowych, w których kompozyt FRP (fibre reinforced polymer) jest połączony z betonem, co pozwala na optymalne wykorzystanie zalet obu materiałów konstrukcyjnych. Dźwigary hybrydowe charakteryzują się dużą wytrzymałością, sztywnością i trwałością oraz dobrymi parametrami dynamicznymi i bezpieczną, pseudoplastyczną postacią zniszczenia. Celem badań pełnowymiarowego dźwigara hybrydowego była ocena jego zachowania pod obciążeniem statycznym w warunkach 4-punktowego zginania oraz wyznaczenie nośności doraźnej i postaci zniszczenia. Badania wykazały dużą nośność i sztywność dźwigara oraz pozwoliły na ocenę charakteru zniszczenia kompozytu. Potwierdziły także wymaganą nośność projektową i odpowiedni zapas bezpieczeństwa (w aspekcie wykorzystania dźwigara do budowy prototypowego mostu drogowego).
The new hybrid bridge girder has been presented, in which FRP composite and concrete are composed together in order to optimize the efficient utilization of the advantages of both structural materials. Hybrid girders characterize high strength, stiffness and durability as well as good dynamic behavior and safe, pseudo-plastic failure mode. The main testing goal of the full-scale hybrid bridge girder has been the evaluation of its static behavior under the 4-point bending and the assessment of ultimate carrying capacity and failure modes. The test results revealed the high load bearing capacity and stiffness of the girder and allowed to assess the local failures in the composite body. They confirmed also required load bearing capacity design and adequate safety margin (regarding to girder’s utilization in prototype road bridge construction).
Keywords
konstrukcja hybrydowa, kompozyt FRP, beton lekki, badania statyczne, most drogowy
hybrid structure, FRP composite, lightweight concrete, load bearing capacity, static test, road bridge
Pages range
79-81
Language
Polish
Place of publication
Publisher
ISSN
0137-2971
Conference name
Conference number
[LXII]
Conference venue
Conference date
2016
Go to the Publication
Link to the CUT Library catalogue