Podejście strategiczne we wdrażaniu innowacji - Cracow University of Technology Library

PL UA

Main content

Podejście strategiczne we wdrażaniu innowacji

updating

Type: paper published in a journal

Author
Title variant
English
Strategic approach on the implementation of innovation
Publication date
2017
Published in
Number
8 (540)
Abstract
Wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwie prowadzić może do poprawy jego kondycji finansowej, podniesienia pozycji rynkowej oraz wzrostu konkurencyjności. Innowacyjność przedsiębiorstwu zapewnić może każda zmiana, która coś ulepsza, daje nową jakość lub pozwala stworzyć nowy produkt lub usługę. Ważny jest wybór odpowiedniej innowacji, odpowiadającej potrzebom rynku. Wprowadzenie innowacji wymaga podejścia strategicznego we wdrożeniu i zarządzaniu zmianami. Polega ono na wnikliwej analizie otoczenia i przedsiębiorstwa z uwzględnieniem wyboru i wdrożenia zamierzonych innowacji. Wykorzystując ustaloną i sprawdzoną w praktyce metodykę, zaprojektowano strategię i plan strategiczny wprowadzenia innowacji produktowych w przykładowej wytwórni wyrobów budowlanych ze szkła. W artykule zaprezentowano wyniki analizy otoczenia i wytwórni (m.in. metodami: 5 sił Portera, SWOT/TOWS, BCG), na podstawie których zaproponowano program ogólny realizacji nowych celów, strategie szczegółowe, metody działania oraz określono niezbędne zasoby materialne i finansowe do wdrożenia zmian.
Implementation of an innovation in a company can lead to the improvement in its financial condition, its market position and an increase in its competitiveness. Innovation can be provided by any change that improves something, gives a new quality, or allows the company to create a new product or service. The condition for the company’s development is the right choice of the type of innovation, based on the demand of the market. Introduction of innovations, that would ensure success, is associated with economic change in the company and requires a strategic approach in implementation and change management. It is based on a thorough analysis of the environment and the company, including the selection and implementation of the intended innovation. Using established and proven in practice methodology, to design the strategy and the strategic plan were designed to introduce product innovations in a sample glassware factory. The article presents the results of analysis of the environment and the factory (i.a. Porter’s 5 forces analysis, SWOT/TOWS, BCG). Based on this results were proposed: a general framework of realization of new goals, detailed strategies and methods of operating. Resources (including those financial) necessary in implementing changes were also laid down.
Keywords
innowacje produktowe, wyroby ze szkła, zarządzanie strategiczne, monitoring, SWOT/TOWS
product innovation, glassware, strategic management, monitoring, SWOT/TOWS
Pages range
97-100
Language
Polish
Place of publication
Publisher
ISSN
0137-2971
Conference name
Conference number
[LXIII]
Conference venue
Conference date
2017
Go to the Publication
Link to the CUT Library catalogue