Main content
Optymalizacja charakterystyk sprężysto-tłumiących zawieszeń kół samochodu osobowego dla poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu
updating
Type: unpublished work
- Title variant
- EnglishOptimization of spring and stiffness characteritics of wheel suspensions for improvements in car comfort and active safety
- Author
- Work Completion Date
- 2011
- Publication genre
- scientific article
- Polish Subject Classification
- Author keywords
- OptymalizacjaZawieszenie koła samochoduCharakterystyki sprężystecharakterystyki tłumieniaPoprawa komfortuOptimizationCar wheel suspensionSpring charactersticsDamping characteristicsRide improvement
- Abstract
- PolishOpracowano algorytm wspomagający osiągnięcie poprawy właściwości samochodu poprzez optymalizację parametrów sprężysto-tłumiących modelu symulacyjnego, który odwzorowuje zależności pomiędzy wybranymi parametrami konstrukcyjnymi zawieszeń kół samochodu, a jego właściwościami ocenianymi ze względu na komfort oraz warunki współpracy opon z nawierzchnią drogi. Sformułowano wielomasowy model, który może opisywać samochody osobowe o różnych mechanizmach prowadzenia kół oraz układach napędowych. Następnie wykonano analizę wrażliwości odpowiedzi samochodu na zmiany parametrów sprężysto-tłumiących w zawieszeniach kół. Otrzymane wyniki dają informację, które parametry są istotne, a które mogą być pominięte w zadaniach optymalizacji. Wielokryterialną optymalizację zdefiniowanych parametrów sprężysto-tłumiących wykonuje się metodami algorytmów genetycznych przyjmując z składowe funkcji celu wskaźniki oceny komfortu podróży oraz bezpieczeństwa czynnego samochodu.
- University Unit