Optymalizacja charakterystyk sprężysto-tłumiących zawieszeń kół samochodu osobowego dla poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu - Cracow University of Technology Library

PL UA

Main content

Optymalizacja charakterystyk sprężysto-tłumiących zawieszeń kół samochodu osobowego dla poprawy komfortu i bezpieczeństwa ruchu

updating

Type: unpublished work

Title variant
English
Optimization of spring and stiffness characteritics of wheel suspensions for improvements in car comfort and active safety
Author
Work Completion Date
2011
Publication genre
scientific article
Polish Subject Classification
Author keywords
Optymalizacja
Zawieszenie koła samochodu
Charakterystyki sprężyste
charakterystyki tłumienia
Poprawa komfortu
Optimization
Car wheel suspension
Spring characterstics
Damping characteristics
Ride improvement
Abstract
Polish
Opracowano algorytm wspomagający osiągnięcie poprawy właściwości samochodu poprzez optymalizację parametrów sprężysto-tłumiących modelu symulacyjnego, który odwzorowuje zależności pomiędzy wybranymi parametrami konstrukcyjnymi zawieszeń kół samochodu, a jego właściwościami ocenianymi ze względu na komfort oraz warunki współpracy opon z nawierzchnią drogi. Sformułowano wielomasowy model, który może opisywać samochody osobowe o różnych mechanizmach prowadzenia kół oraz układach napędowych. Następnie wykonano analizę wrażliwości odpowiedzi samochodu na zmiany parametrów sprężysto-tłumiących w zawieszeniach kół. Otrzymane wyniki dają informację, które parametry są istotne, a które mogą być pominięte w zadaniach optymalizacji. Wielokryterialną optymalizację zdefiniowanych parametrów sprężysto-tłumiących wykonuje się metodami algorytmów genetycznych przyjmując z składowe funkcji celu wskaźniki oceny komfortu podróży oraz bezpieczeństwa czynnego samochodu.
University Unit