Main content
Zwiększanie osiągów samochodów przystosowanych do sportu poprzez badania i polioptymalizację charakterystyk sprężysto-tłumiących zespołów zawieszeń kół
updating
Type: unpublished work
- Title variant
- EnglishIncrease of rally car performance by multicriteria optimization of spring and damping characteristics of wheel suspension mechanisms
- Author
- Work Completion Date
- 2010
- Publication genre
- experimental research
- Polish Subject Classification
- Author keywords
- Optymalizacja wielokryterialnaZwiększanie osiągówDynamika samochodówSamochód rajdowyZawieszenia kółMulticriteria optimizationPerformance enhancementCar dynamicsRally carWheel suspensions
- Abstract
- W ramach otrzymanych środków finansowych zakupiono aparaturę naukową i materiały eksploatacyjne potrzebne do realizacji zadań badawczych postawionych w pracy. Linkowe czujniki przemieszczenia (1a) będą wykorzystywane do pomiaru ruchów resorowania zawieszeń kół samochodu podczas testów drogowych. Do tego celu wybrano czujniki (2 szt.) opisane zakresem pomiarowym 0.5m; dokładnością 0.05% oraz zakresem prędkości wysuwania linki do 4m/s. Posiadane do tej pory w Katedrze czujniki linkowe nie mają tak dobrych własności dynamicznych. W celu uelastycznienia naszych układów pomiarowych, opartych m. in. na rejestratorach HBM, zakupiono także adapter (1b) do rejestratora Spider, umożliwiający połączenie z laptopami ze złączem USB. Do tej pory można było wykorzystywać tylko złącze równoległe, które obecnie zanika w tego typu komputerach. [...]In order to carry out planned experiments with research vehicle, some additional apparatus were bought, like wire-based sensors for measuring suspension deflections and inverter of car 12DC voltage to 220AC for suply measuring devices.
- University Unit