Zwiększenie trwałości elementów węzłów ślizgowych modyfikowanych borem w zespołach silników spalinowych - Cracow University of Technology Library

PL UA

Main content

Zwiększenie trwałości elementów węzłów ślizgowych modyfikowanych borem w zespołach silników spalinowych

updating

Type: unpublished work

Title variant
English
Increasing durability of the boron modified slide nodes in combustion engine systems
Author
Work Completion Date
2008
Publication genre
scientific article
Polish Subject Classification
Author keywords
Silniki spalinowe
Łożyska ślizgowe
Technologia wykonania
Niezawodność
Trwałość
Combustion engines
Slide bearings
Production technology
Reliability
Durability
Abstract
Polish
Celem pracy były badania wpływu modyfikacji technologicznej warstwy powierzchniowej borem na charakterystykę pracy wybranych par ciernych silnika spalinowego; zwiększenie trwałości i niezawodności. Zakres pracy obejmował analizę i badania metaloznawcze warstwy powierzchniowej zawierającej bor oraz badanie charakterystyki tej warstwy w warunkach rzeczywistych par ciernych w silniku spalinowym. Praca zawiera charakterystykę boru zastosowanego w badaniach oraz technologię nakładania warstwy powierzchniowej. Zastosowano bor w postaci pasty nakładanej na badane powierzchnie technologią laserową. Pastę stanowiła mieszanina boru amorficznego z szkłem wodnym. Utworzona warstwa poddana została badaniom metalograficznym oraz określono wybrane parametry fizyko-chemiczne. Badania właściwości użytkowych warstw wierzchnich modyfikowanych borem, przeprowadzone zostały w warunkach rzeczywistych na specjalnym stanowisku - agregacie prądotwórczym z silnikiem spalinowym. Badane "pary cierne" stanowiły: układ korbowodowy, dźwignie zaworów, trzonki i prowadnice zaworów. Cykl badawczy wynosił 2 razy po 1000 godzin pracy silnika przy obciążeniu 90% mocy. Wyniki badań potwierdziły tezę pracy o wpływie boru na poprawę parametrów użytkowych par ciernych na przykładzie silnika spalinowego. W badaniach porównawczych: par ciernych z warstwą powierzchniową z borem i przygotowaną technologią "fabryczną" stwierdzono znaczące obniżenie zużycia, poprawę chropowatości.. Przykładowo zużycie dźwigni zaworu (obciążonej dynamicznie) wyniosło 350% w stosunku do zużycia dźwigni bez modyfikacji borem. W większości badanych par ciernych z borem wartość zużycia była niemierzalna. Badania fizyko-chemiczne warstw powierzchniowych z borem wykazały niezmienioną twardość, obniżoną chropowatość wartości optymalnej i równomierne rozłożenie boru. Przy współpracy z Politechniką Poznańską, na podstawie przeprowadzonych badań, opracowany został program modelujący zużycie w węzłach ślizgowych (na przykładzie silnika spalinowego).
University Unit