Main content
Zwiększenie trwałości elementów węzłów ślizgowych modyfikowanych borem w zespołach silników spalinowych
updating
Type: unpublished work
- Title variant
- EnglishIncreasing durability of the boron modified slide nodes in combustion engine systems
- Author
- Work Completion Date
- 2008
- Publication genre
- scientific article
- Polish Subject Classification
- Author keywords
- Silniki spalinoweŁożyska ślizgoweTechnologia wykonaniaNiezawodnośćTrwałośćCombustion enginesSlide bearingsProduction technologyReliabilityDurability
- Abstract
- PolishCelem pracy były badania wpływu modyfikacji technologicznej warstwy powierzchniowej borem na charakterystykę pracy wybranych par ciernych silnika spalinowego; zwiększenie trwałości i niezawodności. Zakres pracy obejmował analizę i badania metaloznawcze warstwy powierzchniowej zawierającej bor oraz badanie charakterystyki tej warstwy w warunkach rzeczywistych par ciernych w silniku spalinowym. Praca zawiera charakterystykę boru zastosowanego w badaniach oraz technologię nakładania warstwy powierzchniowej. Zastosowano bor w postaci pasty nakładanej na badane powierzchnie technologią laserową. Pastę stanowiła mieszanina boru amorficznego z szkłem wodnym. Utworzona warstwa poddana została badaniom metalograficznym oraz określono wybrane parametry fizyko-chemiczne. Badania właściwości użytkowych warstw wierzchnich modyfikowanych borem, przeprowadzone zostały w warunkach rzeczywistych na specjalnym stanowisku - agregacie prądotwórczym z silnikiem spalinowym. Badane "pary cierne" stanowiły: układ korbowodowy, dźwignie zaworów, trzonki i prowadnice zaworów. Cykl badawczy wynosił 2 razy po 1000 godzin pracy silnika przy obciążeniu 90% mocy. Wyniki badań potwierdziły tezę pracy o wpływie boru na poprawę parametrów użytkowych par ciernych na przykładzie silnika spalinowego. W badaniach porównawczych: par ciernych z warstwą powierzchniową z borem i przygotowaną technologią "fabryczną" stwierdzono znaczące obniżenie zużycia, poprawę chropowatości.. Przykładowo zużycie dźwigni zaworu (obciążonej dynamicznie) wyniosło 350% w stosunku do zużycia dźwigni bez modyfikacji borem. W większości badanych par ciernych z borem wartość zużycia była niemierzalna. Badania fizyko-chemiczne warstw powierzchniowych z borem wykazały niezmienioną twardość, obniżoną chropowatość wartości optymalnej i równomierne rozłożenie boru. Przy współpracy z Politechniką Poznańską, na podstawie przeprowadzonych badań, opracowany został program modelujący zużycie w węzłach ślizgowych (na przykładzie silnika spalinowego).
- University Unit