Treść główna podstrony
Analiza elementów maszyn w warunkach obciążeń dynamicznych
aktualizacja
Typ: niepublikowana praca
- Wariant tytułu
- angielskiAn analysis of machine elements under dynamic load
- Autor
- Rok ukończenia pracy
- 2006
- Rodzaj pracy
- naukowa
- Klasyfikacja PKT
- Słowa kluczowe autorskie
- ProjektowanieElementy maszynWytrzymałośćOptymalizacjaZbiornikiDynamikaPrzekładnieUkłady hydrauliczneDesignMachine elementsStrengthOptimizationVesselsDynamicsGearsHydraulic system
- Abstrakt
- polskiPrace badawcze objęte tematem dotyczyły: 1) Analizy geometrii sprawności i obciążalności przekładni planetarnej o uproszczonej technologii. Zaprezentowano konstrukcję, analizę obciążeń oraz obliczenia przekładni. Zbudowano materialny model przekładni celem weryfikacji założeń projektowych. Zaprezentowane rozwiązanie zastosowano do zintegrowanej wciągarki linowej. 2) Optymalizacja dwustopniowej przekładni uni-case o zunifikowanych kołach zębatych. Główna część pracy dotyczy optymalizacji przełożenia zunifikowanych par kół. Jest możliwość osiągnięcia znacznej liczby przełożeń w tym samym korpusie przekładni. 3) Optymalizacja konstrukcji w warunkach obciążeń wysoko-cyklowych i wielo-osiowym stanie naprężenia. Wykonano testy dla różnych kryteriów zniszczenia. Opracowany algorytm optymalizacji zastosowano dla elementów pojazdu, które pracują przy obciążeniach wysoko-cyklowych. Dodatkowo analizowano nośność cylindra grubościennego z otworem poprzecznym, zaproponowano kryterium nośności dla tego typu urządzeń ciśnieniowych. 4) Metody optymalizacji konstrukcji kompozytowych dotyczyły optymalizacji topologii laminatu. Oddzielną grupę przykładów stanowiła optymalizacja kształtu i warunków brzegowych powłok w strefie środkowej. 5) Formy zniszczenia struktur sandwiczowych w aspekcie porównania z wynikami eksperymentalnymi. Analiza dotyczyła osiowo ściskanych paneli. Rozważano formy wyboczenia globalnego, wykonano weryfikację obliczeń z wynikami eksperymentu. 6) Redukcja obciążeń dynamicznych nie resorowanych maszyn na podwoziach kołowych dotyczyła budowy modelu matematycznego tego typu maszyn roboczych. Aktywne metody obniżenia wibracji i kontroli systemu osprzętu są bardzo przydatne w tego typu maszynach. Na podstawie obliczeń zaproponowano metodę obniżenia obciążeń dynamicznych w trakcie pracy. 7) Modelowanie i symulacja wodnego hydraulicznego układu napędowego przy zmiennych obciążeniach zewnętrznych była celem w aspekcie zbudowanego prototypu pojazdu badanego eksperymentalnie. Wykonano weryfikację przyjętych wstępnie założeń i porównano z wynikami symulacji. 8) Identyfikacja matematycznego modelu pojazdu z hydraulicznym napędem wodnym. W celu uogólnienia wykonano parametryzację modelu matematycznego napędu. Zebrane teoretyczne i eksperymentalne dane pozwolą zaprojektować optymalny system sterowania. 9) Badanie poziomu hałasu zespołów hydraulicznych pozwoliło na zbudowanie stanowiska badawczego do badania hałasu oraz wibracji zespołów hydrauliki, specjalnie pomp. Eksperymentalne dane zebrane dla pompy PT OZ2-A1-16R1 zawierają relacje między ciśnieniem i wydatkiem, a poziomem hałasu i przyspieszeniem skuteczności pompy.
- Jednostka wykonująca