Wyniki ankiety dotyczącej tradycyjnej formy książki
W ramach Tygodnia Biblioteki PK 2023 zaprosiliśmy użytkowników Biblioteki oraz czytelników Bibliodniówki do udziału w krótkiej ankiecie. Celem badania było poznanie preferencji, nawyków i zachowań czytelniczych dotyczących książek w formie tradycyjnej. Przedstawiamy wyniki naszej ankiety.
Pierwsze pytanie dotyczyło wyboru książki na podstawie okładki. Wyniki pokazują, że 51,7% ankietowanych często sugeruje się okładką, 27,6% robi to rzadko, a w przypadku pozostałych czytelników zależy to od tematyki lub autora książki.
Następnie zapytaliśmy czy ankietowani zauważyli, że tytuły książek na grzbietach drukowane są w różnych kierunkach, z góry na dół (tradycja wydawnicza amerykańska) lub z dołu do góry (tradycja europejska). 31% ankietowanych nie zauważyło takiej różnicy, a taka sama liczba osób przyznała, że zauważyła, ale jest im to obojętne. Natomiast 24,1% badanych nie tylko dostrzegło tę różnicę, ale również uważa ją za przeszkadzającą w estetycznym ustawieniu księgozbioru. Pozostali ankietowani zauważają ten "nieład" podczas przeglądania książek na półce. Zainteresowanych tą ciekawostką zachęcamy do zapoznania się z tekstem zamieszczonym na blogu introligatorskim Jana Grochockiego Dlaczego tytuły książek są drukowane w różnych kierunkach (nowe okno)?
Kolejne pytanie dotyczyło używania ochronnych lub maskujących okładek na książki (przydatnych np. w komunikacji miejskiej). Zdecydowana większość, bo 62,1% nie używa tego rodzaju okładek, 24,1% czasami. Pozostałe 13,8% używa ich często, a 6,9% respondentów wykonuje je własnoręcznie.
Zapytaliśmy także w jakiej oprawie książki są chętniej czytane. Największą grupę, bo 34,5%, stanowią osoby preferujące czytanie książek w oprawie twardej, natomiast 27,6% woli oprawę miękką. Dla 20,7% wybór zależy od okoliczności i miejsca, w którym czytają. Dla pozostałych 17,2 % ankietowanych rodzaj oprawy jest obojętny.
Kolejne pytanie dotyczyło blurbów – krótkich tekstów umieszczonych na okładce przez wydawcę. Zapytaliśmy użytkowników czy mają one znaczenie przy wyborze książki? Dla większości (44,8%) ankietowanych często są to istotne opinie o książce. 41.4% przyznaje, że czyta je jako ciekawostkę i traktuje tak jak inne reklamy. 10,3% badanych deklaruje, że nie sugeruje się blurbami. Pozostała część, 3,4%, wybrała odpowiedź: „Nigdy nie czytam tych informacyjno-reklamowych notek, uważam je za chwyt marketingowy”. O historii pojęcia „blurb” stworzonego przez Geletta Burgessa, o jego definicji oraz funkcji przeczytacie np. w tekście Anny Folty-Rusin (nowe okno), polecamy.
Następnie zapytaliśmy o najbardziej istotne elementy okładki. 33,3% ankietowanych wskazało, że najważniejsze są elementy graficzne, takie jak ilustracje, fotografie i krój pisma. Dla 25% istotne są elementy podkreślające związek okładki z treścią książki. 15% respondentów zwraca uwagę zarówno na kolorystykę, jak i rodzaj wykorzystanych materiałów. 11,7% ankietowanych wskazało na teksty informacyjno-reklamowe od wydawcy, tzw. "blurby".
Ostatnie pytanie dotyczyło stosowania zakładek do książek. Wszyscy ankietowani odpowiedzieli, że wykorzystują je podczas czytania, natomiast stosują je w różnorodnej formie. 20,6% respondentów korzysta z profesjonalnych zakładek książkowych, 44,1% ankietowanych używa przypadkowych przedmiotów, takich jak bilety czy serwetki, a 35,3% posiada wiele zakładek do książek, które czasami tworzy samodzielnie.