Otwarte zasoby edukacyjne - Biblioteka Politechniki Krakowskiej

EN UA

Treść główna podstrony

Otwarte zasoby edukacyjne

aktualizacja

Czym są otwarte zasoby edukacyjne?

Otwarte zasoby edukacyjne to powszechnie dostępne materiały służące celom edukacyjnym i procesowi kształcenia, udostępnione za darmo z prawem do dalszego wykorzystania. Ich celem jest zapewnienie dostępu do wiedzy oraz różnych zasobów przydatnych w procesie nauczania jak największej liczbie użytkowników, zapobiegając tym samym cyfrowemu wykluczeniu. OZE mogą obejmować różne typy materiałów, takie jak: podręczniki, kursy, scenariusze lekcji, prezentacje, tutoriale, multimedia, testy i gry, inne narzędzia do nauki.

Idea OZE korzysta z doświadczeń ruchu Open Access promującego ideę otwartej nauki, a sam termin pojawił się po raz pierwszy podczas Forum on the Impact of Open Courseware for Higher Education in Developing Countries przy UNESCO w roku 2002.

Wśród najważniejszych międzynarodowych dokumentów określających rolę i możliwości ruchu OZE kluczowym jest Kapsztadzka Deklaracja Otwartej Nauki (nowe okno), określająca cele i metody inicjatyw OZE. W Polsce nad rozwojem i promocją ruchu OZE czuwa Koalicja Otwartej Edukacji (nowe okno), czyli porozumienie organizacji pozarządowych i instytucji działających w obszarze edukacji, nauki i kultury.

Istotną zaletą OZE jest ich powstawanie w oparciu o otwarty i społeczny model tworzenia. Wielu twórców może udostępniać swoje własne materiały i opracowania, a inni użytkownicy mający do nich dostęp mogą je na bieżąco uzupełniać, udoskonalać, rozpowszechniać dalej. W wyniku tak szerokiej współpracy powstają najbardziej aktualne wersje materiałów, co zapewnia długotrwałą wysoką jakość i zgodność.

Jakość OZE

Przy ocenie OZE należy zwrócić szczególną uwagę na:

  1. Ogólne aspekty:
    • materiał został poddany opinii innych wykładowców/-czyń lub umożliwia to sposób jego publikacji,
    • w materiałach podano twórcę i jego/jej afiliację,
    • zastosowano metody nauczania adekwatne dla tematu i grupy odbiorców,
    • sposób publikacji pozwala na dostosowanie i udoskonalanie treści.
  2. Stosowność materiału:
    • treść jest precyzyjnie opisana i dokładnie przygotowana,
    • podane są źródła,
    • podane są związki z celami nauczania, efektami kształcenia.
  3. Aspekty techniczne:
    • wysoka jakość techniczna,
    • jasne określenie licencji (Creative Commons, domena publiczna),
    • licencja, która pozwala na remiksowanie i dalsze dzielenie się.
Polecamy: