Otwarte zasoby edukacyjne
Czym są otwarte zasoby edukacyjne?
Otwarte zasoby edukacyjne to powszechnie dostępne materiały służące celom edukacyjnym i procesowi kształcenia, udostępnione za darmo z prawem do dalszego wykorzystania. Ich celem jest zapewnienie dostępu do wiedzy oraz różnych zasobów przydatnych w procesie nauczania jak największej liczbie użytkowników, zapobiegając tym samym cyfrowemu wykluczeniu. OZE mogą obejmować różne typy materiałów, takie jak: podręczniki, kursy, scenariusze lekcji, prezentacje, tutoriale, multimedia, testy i gry, inne narzędzia do nauki.
Idea OZE korzysta z doświadczeń ruchu Open Access promującego ideę otwartej nauki, a sam termin pojawił się po raz pierwszy podczas Forum on the Impact of Open Courseware for Higher Education in Developing Countries przy UNESCO w roku 2002.
Wśród najważniejszych międzynarodowych dokumentów określających rolę i możliwości ruchu OZE kluczowym jest Kapsztadzka Deklaracja Otwartej Nauki (nowe okno), określająca cele i metody inicjatyw OZE. W Polsce nad rozwojem i promocją ruchu OZE czuwa Koalicja Otwartej Edukacji (nowe okno), czyli porozumienie organizacji pozarządowych i instytucji działających w obszarze edukacji, nauki i kultury.
Istotną zaletą OZE jest ich powstawanie w oparciu o otwarty i społeczny model tworzenia. Wielu twórców może udostępniać swoje własne materiały i opracowania, a inni użytkownicy mający do nich dostęp mogą je na bieżąco uzupełniać, udoskonalać, rozpowszechniać dalej. W wyniku tak szerokiej współpracy powstają najbardziej aktualne wersje materiałów, co zapewnia długotrwałą wysoką jakość i zgodność.
Jakość OZE
Przy ocenie OZE należy zwrócić szczególną uwagę na:
- Ogólne aspekty:
- materiał został poddany opinii innych wykładowców/-czyń lub umożliwia to sposób jego publikacji,
- w materiałach podano twórcę i jego/jej afiliację,
- zastosowano metody nauczania adekwatne dla tematu i grupy odbiorców,
- sposób publikacji pozwala na dostosowanie i udoskonalanie treści.
- Stosowność materiału:
- treść jest precyzyjnie opisana i dokładnie przygotowana,
- podane są źródła,
- podane są związki z celami nauczania, efektami kształcenia.
- Aspekty techniczne:
- wysoka jakość techniczna,
- jasne określenie licencji (Creative Commons, domena publiczna),
- licencja, która pozwala na remiksowanie i dalsze dzielenie się.